Opdrachten Internationaal 1

Doel 1: Je bezit kennis van de begrippen nationaliteit, cultuur en cultuurelementen en godsdienst en het verband ertussen.
Criteria:
- Je kunt uitleggen wat het begrip nationaliteit in kan houden
- Je kunt uitleggen wat het begrip cultuur en cultuurelementen in kan houden
- Je kunt uitleggen waarom godsdienst een grote bepalende factor is bij het ontstaan van een cultuur en kan voorbeelden geven van manieren waarop godsdienst een cultuur mede vorm kan geven.
Bronnen: internet
Check: Verslag met daarin uitwerking van de bovenstaande drie criteria
Doel 2: Je kunt het verband leggen tussen de context Zakelijk & Commercieel en culturen.
Criteria:
- Je kunt benoemen waarom kennis van culturen en cultuurelementen relevant kunnen zijn in de context van Zakelijk & Commercieel.
- Je kunt benoemen hoe jij in jouw toekomstig werk rekening houdt met culturele achtergronden van anderen.
Bronnen: Internet
Check: Verslag met daarin minimaal algemene uitleg van de criteria en twee voorbeelden bij het tweede criteria
Doel 3: Je beschikt over basiskennis van culturen en ziet verschillen en overeenkomsten tussen culturen.
Criteria:
- Je kunt minimaal drie verschillende culturen benoemen en daarbij de volgende cultuurelementen kort toelichten: taal, waarden en normen, symbolen, rituelen en helden
- Je kunt zonder waardeoordeel verschillen en overeenkomsten tussen deze drie culturen benoemen.
Bronnen:
Check:
Per student/In groepjes uitwerken, uitwerking uitwisselen en verschillen en overeenkomsten in groepje bespreken/met docent bespreken/centraal bespreken.
Doel 4: Je kunt basiskennis over de termen "dominante culturen", "subculturen" en "tegenculturen" op een juiste manier gebruiken
Criteria:
- Je kunt minimaal drie verschillende subculturen benoemen en daarbij zo mogelijk de volgende cultuurelementen kort toelichten: taal, waarden en normen, symbolen, rituelen (en helden)
- Je kunt minimaal twee verschillende tegenculturen benoemen en daarbij zo mogelijk de volgende cultuurelementen kort toelichten: taal, waarden en normen, symbolen, rituelen (en helden)
Bronnen: https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/maatschappijleer/dominante-cultuur-subcultuur-en-tegencultuur
Check: Deze check kan je combineren met de Check van doel 5
Doel 5: Je kunt cultuurelementen in interactie herkennen
Criteria: Je kunt vanuit drie verschillende culturen/subculturen/tegenculturen een voorbeeld noemen van de volgende elementen: kleding, uiterlijk, omgang en hoe deze interactie te beïnvloeden is.
Bronnen: zie doel 4
Check: Een uitwerking van deze criteria m.b.v. verslag/presentatie. Per student/per tweetal/per groepje (overleg met je docent)
Doel 6: Je kunt verschillende communicatiestijlen herkennen.
Criteria:
- Je kunt twee voorbeelden noemen van communicatiestijlen binnen een internationale context
- Je kunt verbale en non-verbale communicatie in een internationale context interpreteren en gebruiken.
Bronnen: Internet
Check: Deze check evt. combineren met de check van het doel 7 hieronder:
Je kunt gevonden informatie over de criteria uitleggen en zo mogelijk illustreren met voorbeelden van b.v. groepsgenoten met een andere nationaliteit of culturele achtergrond (dit kunnen ook zijn: buren, vrienden, collega's binnen vrijwilligerswerk of werkomgeving of stageomgeving etc.).
Doel 7: Je kunt feedback geven en ontvangen in een internationale context.
Criteria:
- Je kunt feedbackregels in een internationale context hanteren.
- Je kunt reflecteren op de wijze hoe jij de ander tegemoet treedt, in hoeverre dat cultureel bepaald is en wat jij nodig hebt om beter om te gaan met de ander.
Bronnen:
- https://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=HjQ9lxA4QmMC&oi=fnd&pg=PA9&dq=interculturele+feedback&ots=Qdt2l3n6tH&sig=vPJW8f3sIWvQDIbe__mLBBpf2LM#v=onepage&q=interculturele%20feedback&f=false
- lessen Sociale vaardigheden
Check:
De student kan gevonden informatie over de criteria uitleggen en zo mogelijk illustreren met voorbeelden van personen met een andere nationaliteit of culturele achtergrond (b.v. groepsgenoten, buren, vrienden, collega's binnen vrijwilligerswerk of werkomgeving of stageomgeving etc.).
Deze uitleg kan hij/zij geven in een vorm die de docent kiest in overleg met de student. B.v. een rollenspel met toelichting over de criteria, een uitgeschreven gespreksverslag met toelichting over de criteria of beeldmateriaal.
Doel 8: Je legt intercultureel contact en onderhoud zijn/haar contacten binnen de context van zakelijk Commercieel.
Criteria:
- Je herkent de impact van de interculturele component en anticipeert hierop bij het leggen van interculturele contacten binnen de context van Zakelijk en Commercieel.
- Je hebt een collegiale opstelling die bijdraagt aan een constructieve samenwerking.
- Je luistert actief en toont interesse in de ander en zijn culturele achtergrond.
- Je geeft aan wat belangrijke aspecten zijn bij het onderhouden van langdurige contacten binnen de context van zakelijk Commercieel.
- Je houdt rekening met de verschillen in cultuur en het daaruit voortvloeiende verschil in omgaan met situaties en onderlinge verhoudingen.
Bronnen: leer-werk plek / stage
Check:
Keuze (aan docent en/of aan student)
Verslag of presentatie/rollenspel met toelichting waarin de criteria aan bod komen.
Ook kan gekozen worden voor een van de presentatievormen genoemd in de examenopdracht:
Gebruik van beeld- en/of geluidsmateriaal. Je kunt denken aan het organiseren van een bijeenkomst, een informatiefolder of een filmpje maken
Doel 9: Je hebt inzicht in eigen culturele sensitiviteit
Criteria:
- Je kan het begrip culturele sensitiviteit toelichten
- Je hebt inzicht in je eigen grenzen op gebied van inlevingsvermogen in culturele uitingen
- Je houdt in de omgang met de ander rekening met culturele verschillen.
Check:
In combinatie met Leerdoel 10 hieronder:
Je bent je bewust van je eigen cultuur en de invloeden daarvan op jouw denken en handelen.
Gesprek/discussie hierover in kleine groepjes en gespreksverslag ervan inleveren bij docent. De criteria moeten hierin aan bod komen.
Doel 10: Je bent je bewust van je eigen cultuur en de invloeden daarvan op jouw denken en handelen.
Criteria: Je bent in staat om je denken en handelen te verklaren vanuit je eigen cultuur.
Bronnen:
- Start werkt: begeleiden in diverse culturen
- https://mborijnland.sharepoint.com/:w:/r/sites/samenwerken/OntwikkelingServicemedewerker/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BBBF60441-B28B-412C-A016-01BF29BB5499%7D&file=Opdracht%20Begeleiden%20in%20diverse%20culturen.docx&action=default&mobileredirect=true
Check: In combinatie met check van Leerdoel 9
Je bent voorbereidt op het examen
Criteria: Je hebt de voorbereidende opdracht voltooid en met de docent besproken.
Voorbereidende examen opdracht:
K0055 Internationaal 1: Bewustzijn (interculturele) diversiteit
Internationaal I: bewustzijn (interculturele) diversiteit (Consortium)
De onderstaande opdracht is gekopieerd uit het examendocument en is de opdracht waarmee de student zich op het examen moet voorbereiden.
Examenopdracht
Als beginnend beroepsbeoefenaar voer je dit examen zelfstandig uit in de complexiteit van de dagelijkse beroepspraktijk.
Er wordt van je verwacht dat je om kunt gaan met interculturele diversiteit en sensitiviteit toont voor interculturele diversiteit, maar ook dat je collega's en anderen hierop aanspreekt.
Je draagt verantwoordelijkheid voor de ondersteuning van collega's en adviseert en informeert hen over interculturele diversiteit. Vanuit je rol als aanspreekpunt over interculturele diversiteit werk je zelfstandig en draag je bij aan de samenwerking.
Opdracht: Voer een onderzoek uit naar omgaan met interculturele diversiteit
A Voorbereiding
- Kies een cultuur/land en verdiep je in de gewoonten en gebruiken
- Ga in gesprek met iemand uit deze cultuur/ dit land
- Breng de verschillen tussen je eigen cultuur en die van de ander in kaart
- Maak inzichtelijk dat je intercultureel sensitief kunt zijn in je contact met anderen. Dit kun je aantonen door bijvoorbeeld:
een beeld- en geluidsopname te maken waarin jij enkele verschillen laat zien en horen waarin jij aantoont dat jij intercultureel sensitief bent. Maak bijvoorbeeld een opname van een rollenspel
een verantwoordingsverslag te schrijven waarin je de keuzes die je in het gesprek met iemand uit een andere cultuur gemaakt hebt onderbouwt
een gespreksverslag te maken van je gesprek met iemand uit een andere cultuur, waarin je toelicht hoe je intercultureel sensitief hebt gecommuniceerd.
B Uitvoering
- Presenteer jouw opgedane kennis in het onderzoek naar interculturele diversiteit. Kies een vorm, die past in jouw examenomgeving. Maak daarbij gebruik van beeld- en/of geluidsmateriaal. Je kunt denken aan het organiseren van een bijeenkomst, een informatiefolder of een filmpje maken. De presentatie bevat de volgende onderdelen:
de door jouw opgedane kennis over de gewoonten en gebruiken van de gekozen cultuur/het land
een overzicht van de do's en don'ts in de communicatie met iemand uit deze cultuur
een toelichting hoe jij rekening houdt met verschillen in de culturele achtergrond van de ander
een toelichting hoe jij rekening gaat houden met mogelijke verschillen in de culturele achtergrond van anderen in je toekomstig werk
het bewijsstuk uit opdracht 1 dat je intercultureel sensitief bent, is opgenomen in je presentatie
BEOORDELINGSFORMULIER
De criteria hieronder zijn overgenomen van het examen K0055 niveau 2 en 3
Resultaat Je bent je bewust van je eigen cultuur en de invloed daarvan op jouw denken en handelen. Je ziet verschillen tussen culturen en je kunt je inleven in mensen met een andere culturele achtergrond. Je hebt intercultureel contact gelegd en onderhouden.
Beoordelingsvorm
- Presentatie Bewijsstukken
- Volledig ingevuld en ondertekend beoordelingsformulier (Examinator)
Criteria Beoordeling O-V-G
Presentatie Interculturele Diversiteit
Deelt kennis met betrekking tot diversiteit
Benoemt kenmerken van de 'eigen' cultuur
Benoemt kenmerken van de 'andere' cultuur
Draagt informatie over met betrekking tot communicatie met een doelgroep ten aanzien van interculturele diversiteit
Ondersteunt de informatie m.b.t. communicatie met beeld- en/of geluidsmateriaal
Benoemt hoe zij rekening houdt met verschillen in culturele achtergrond
Benoemt hoe zij in haar toekomstig werk rekening houdt met culturele achtergronden van anderen
Dit is een verplichte voorbereiding op het examen. Het examen zelf is de presentatie van datgene wat je in de voorbereiding hebt gedaan