Opdrachten keuzedeel assisteren bij Sport en Recreatie

Doel 1: Ik geef uitleg van een eenvoudige activiteit aan een middelgrote groep.
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik geef een korte uitleg
- Ik heb aandacht van de groep
- Ik geef een voorbeeld
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werk begeleidergeeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 2: Ik geef uitleg van een beweeg activiteit aan een kleine groep
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik geef een korte uitleg
- Ik heb aandacht van de groep
- Ik geef een voorbeeld
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent/ geeft maximaal 2 aanwijzingen leer-werkbegeleider
Doel 3: Ik geef uitleg van een complexe activiteit aan een middelgrote groep
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik geef een korte uitleg
- Ik heb aandacht van de groep
- Ik geef een voorbeeld
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent/leer-werk begeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 4: Ik begeleid en fluit een activiteit.
Criteria:
- Je noemt de bedoeling van de activiteit
- Je noemt de spelregels van de activiteit.
- Je noemt het spelveld van de activiteit.
- Je noemt de materialen waarmee wordt gespeeld.
- Je past de spelregels toe
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent/leer-werk begeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Criteria:
- Ik geef de groep duidelijkheid over de regels
- Ik ben onpartijdig
- Ik heb een actieve houding
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent geeft maximaal 2 aanwijzingen./ leer-werkbegeleider
Doel 6: Ik fluit een beweeg activiteit aan een middelgrote groep.
Criteria:
- Ik geef de groep duidelijkheid over de regels
- Ik ben onpartijdig
- Ik heb een actieve houding
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 7: Ik fluit een complexe activiteit aan een middelgrote groep.Criteria:
- Ik geef de groep duidelijkheid over de regels
- Ik ben onpartijdig
- Ik heb een actieve houding
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Criteria:
- Ik geef de groep duidelijkheid over de regels
- Ik ben onpartijdig
- Ik heb een actieve houding
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 9: Je fluit een complexe activiteit aan een middelgrote groep en begeleidt de groep.Criteria:
- Ik geef de groep duidelijkheid over de regels
- Ik ben onpartijdig
- Ik heb een actieve houding
- Ik ben enthousiast
- Ik geef de groep tips om de activiteit beter te laten verlopen
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 10: Ik begeleid een eenvoudige activiteit aan een kleine groep.
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik ben enthousiast
- Ik geef de groep tips om de activiteit beter te laten verlopen
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 11: Ik begeleid een eenvoudige activiteit aan een middelgrote groep.
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik ben enthousiast
- Ik geef de groep tips om de activiteit beter te laten verlopen
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 12: Je begeleidt een beweeg activiteit aan een middelgrote groep.
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik ben enthousiast
- Ik geef de groep tips om de activiteit beter te laten verlopen
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 13: Ik begeleid een complexe activiteit aan een middelgrote groep.
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik ben enthousiast
- Ik geef de groep tips om de activiteit beter te laten verlopen
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 14: Je begeleidt een beweeg activiteit aan een grote groep.
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik ben enthousiast
- Ik geef de groep tips om de activiteit beter te laten verlopen
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 15: Ik begeleid een beweeg activiteit aan een middelgrote groep, waarbij ik ook scheidsrechter ben.
Criteria:
- Ik ben verstaanbaar voor de groep
- Ik ben enthousiast
- Ik geef de groep tips om de activiteit beter te laten verlopen
- Ik geef de groep duidelijkheid over de regels
- Ik ben onpartijdig
- Ik heb een actieve houding
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 16: Je gebruikt taal die past bij de doelgroep.
Criteria:
- Ik gebruik woorden die de doelgroep begrijpt
- Ik gebruik zinnen die de doelgroep begrijpt
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Doel 17: Je houding past bij de doelgroep.
Criteria:
- Ik pas je houding aan naar de verwachtingen van de doelgroep
- Ik blijf herkenbaar als begeleider
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 18: Je maakt een activiteitenplan voor een eenvoudige activiteit.
Criteria:
- Ik beschrijf de bedoeling van de activiteit
- Ik beschrijf de spelregels die gebruikt gaan worden
- Ik beschrijf hoe de ruimte gebruikt gaat worden
- Ik beschrijf hoe je de tijd indeelt
- Ik geef een opsomming van de materialen die je gaat gebruiken
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 19: Je maakt een activiteitenplan voor een beweeg activiteit.
Criteria:
- Ik beschrijf de bedoeling van de activiteit
- Ik beschrijf de spelregels die gebruikt gaan worden
- Ik beschrijf hoe de ruimte gebruikt gaat worden
- Ik beschrijf hoe je de tijd indeelt
- Ik geef een opsomming van de materialen die je gaat gebruiken
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 20: Ik maak een activiteitenplan voor een complexe activiteit.
Criteria:
- Ik beschrijf de bedoeling van de activiteit
- Ik beschrijf de spelregels die gebruikt gaan worden
- Ik beschrijf hoe de ruimte gebruikt gaat worden
- Ik beschrijf hoe je de tijd indeelt
- Ik geef een opsomming van de materialen die je gaat gebruiken
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 21: Ik maak een activiteitenplan voor een evenement met meer dan twee activiteiten.
Criteria:
- Ik beschrijf de bedoeling van de activiteit
- Ik beschrijf de spelregels die gebruikt gaan worden
- Ik beschrijf hoe de ruimte gebruikt gaat worden
- Ik beschrijf hoe je de tijd indeelt
- Ik geef een opsomming van de materialen die je gaat gebruiken
- Ik beschrijf de overgangen tussen de activiteiten
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 22: Je zet materialen klaar voor een activiteit.
Criteria:
- Ik zet de materialen op tijd klaar
- Ik heb de materialen veilig neergezet
- Ik zet de materialen klaar volgens het activiteitenplan
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 23: Ik zet materialen klaar voor een evenement met meer dan twee activiteiten
Criteria:
- Ik zet de materialen op tijd klaar
- Ik heb de materialen veilig neergezet
- Ik zet de materialen klaar volgens het activiteitenplan
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 24: Ik voer een eenvoudige activiteit uit.
Criteria:
- Ik zorg dat de activiteit veilig verloopt
- Ik controleer of de groep de activiteit heeft begrepen
- Ik controleer of de activiteit goed verloopt
- Ik pas de activiteit aan indien dit nodig is.
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 25: Ik voer een beweeg activiteit uit.
Criteria:
- Ik zorg dat de activiteit veilig verloopt
- Ik controleer of de groep de activiteit heeft begrepen
- Ik controleer of de activiteit goed verloopt
- Ik pas de activiteit aan indien dit nodig is.
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 26: Ik voer een complexe activiteit uit.
Criteria:
- Ik zorg dat de activiteit veilig verloopt
- Ik controleer of de groep de activiteit heeft begrepen
- Ik controleer of de activiteit goed verloopt
- Ik pas de activiteit aan indien dit nodig is.
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 27: Ik voer een evenement uit met meer dan twee activiteiten.
Criteria:
- Ik zorg dat de activiteit veilig verloopt
- Ik controleer of de groep de activiteit heeft begrepen
- Ik controleer of de activiteit goed verloopt
- Ik pas de activiteit aan indien dit nodig is.
- Ik zorg dat de overgang naar een volgende activiteit vlot verloopt
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 28: Ik sluit de activiteit af
Criteria:
- Ik verzamel de groep om de activiteit af te ronden
- Ik vertel wie er heeft gewonnen [indien van toepassing]
- Ik bedank de deelnemers
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 29: Ik ruim de activiteit op.
Criteria:
- Ik controleer dat alle materialen worden ingeleverd
- Ik ruim alle materialen netjes op
- Ik laat de accommodatie netjes achter
- Ik controleer de kleedruimtes [indien van toepassing]
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 30: Ik zorg dat materialen veilig worden gebruikt
Criteria:
- Ik zorg dat alleen materialen die worden gebruikt in het speelveld zijn
- Ik kies materialen die geen onnodig risico opleveren
- Ik controleer dat materialen goed werken
- Ik zorg dat materialen veilig worden gebruikt
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 31: Ik zorg voor fysieke veiligheid.
Criteria:
- Ik controleer de deelnemers op sieraden die wonden kunnen maken
- Ik zorg dat het gedrag van deelnemers geen risico oplevert voor andere deelnemers
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 32: Ik zorg voor emotionele veiligheid.
Criteria: Je zorgt dat de sfeer bij de activiteit voor iedereen ruimte geeft om mee te spelen
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 33: Ik zorg dat deelnemers zich welkom voelen.
Criteria:
- Ik heet de deelnemers welkom
- Ik vraag naar de wensen van de deelnemers
- Ik motiveer de deelnemers
- Ik zeg deelnemers gedag
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 34: Ik corrigeer ongewenst gedrag.
Criteria:
- Je constateert ongewenst gedrag
- Je corrigeert op een fatsoenlijke manier
- Je corrigeert volgens de richtlijnen van de organisatie
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 35: Ik werk volgens de richtlijnen van de organisatie.
Criteria:
- Je benoemt de richtlijnen van de organisatie
- Je werkt volgend de richtlijnen van de organisatie
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 36: Ik werk volgens de richtlijnen van de accommodatie.
Criteria:
- Ik benoem de richtlijnen van de accommodatie
- Ik werk volgend de richtlijnen van de accommodatie
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 37: Ik werk volgens de richtlijnen voor veiligheid.
Criteria:
- Je zorgt dat materialen veilig worden gebruikt
- Je zorgt dat gedrag van deelnemers geen onnodig risico oplevert
- Je zorgt dat activiteiten passen bij het niveau van de deelnemers
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.
Doel 38: Ik beschrijf een activiteit.
Criteria:
- Je beschrijft de bedoeling van de activiteit
- Je beschrijft de spelregels van de activiteit.
- Je beschrijft het spelveld van de activiteit.
- Je beschrijft de materialen waarmee wordt gespeeld
Bronnen:
- leer-werk plek
- leer-werk begeleider
- theorie / docent
Check: De activiteit wordt zelfstandig uitgevoerd, de docent / leer-werkbegeleider geeft maximaal 2 aanwijzingen.