Opdrachten keuzedeel

Doel 1: Ik heb basiskennis van de werkvelden en doelgroepen binnen zorg en welzijn.
Criteria:
- Ik noem verschillende werkvelden binnen zorg en welzijn.
- Ik verwoord welke doelgroepen binnen zorg en welzijn zijn.
- Ik leg uit hoe begeleiding en/of verzorging m.b.t verschillende doelgroepen eruitziet.
- Theorie- en werkboek:Helpende Zorg en Welzijn, R.F.M Van Midde 2017.Thema 2: paragrafen 4 en 5.
- https://www.handicapindeles.nl/leven-met-een-handicap/handicaps/verstandelijke-handicap/
- https://www.zorgvoorbeter.nl/
- https://www.movisie.nl/ouderenhttps://leerling2020.nl/feedbackwijzer/
Check: Make-it! maak een powerpoint of een flyer voor nieuwe studenten servicemedewerker Z&W.
Doel 2: Ik bevorder zelfredzaamheid (van een zorgvrager, of een groep zorgvragers) op het gebied van wonen en huishouden.
Criteria:
- Ik omschrijf waarom zelfredzaamheid belangrijk is voor een zorgvrager.
- Ik stimuleer een zorgvrager om zoveel mogelijk zelf te doen.
- Ik geef advies en instructie(s) over het gebruik van hulpmiddelen die de zelfredzaamheid vergroten.
- Ik stimuleer de zorgvrager bij: Schoonmaken, was verzorgen en bereiden van een maaltijd.
- Theorie- en werkboek:Helpende Zorg en Welzijn, R.F.M Van Midde 2017.Thema 4: paragrafen 9, 10 en 11
- https://maken.wikiwijs.nl/117977/Koken_huishoudelijke_vaardighedenhttps://
- www.rivm.nl/voedsel-en-voeding/gezonde-voedinghttps://
- www.participateautisme.be/documents/H_Checlist%20Praktische%20Vaardigheden%20Wonen%202.pdfhttps://
- www.zorgvoorbeter.nl/zelfredzaamheid/elearning-scholinghttps://
Check: ik maak de opdrachten maken uit werkboek en beschrijf hoe ik bijdraag aan de zelfredzaamheid van zorgvragers binnen mijn leer-werkplek
Doel 3: Ik heb basiskennis omtrent wonen en huishouden.
Criteria:
- Je onderhoudt en reinigt een persoonlijke leefruimte van een zorgvrager.
- Je verzorgt de was.
- Theorie- en werkboek: Helpende Zorg en Welzijn, R.F.M Van Midde 2017. Thema 3: paragrafen 6 en 7
https://maken.wikiwijs.nl/117977/Koken_huishoudelijke_vaardigheden
https://www.participate-autisme.be/documents/H_Checlist%20Praktische%20Vaardigheden%20Wonen%202.pdf
https://leerling2020.nl/feedbackwijzer/
Check: Opdrachten maken uit werkboek.
Doel 4: Ik observeer en registreer eet- en drinkgedrag van zorgvrager(s).
- Criteria: Ik stel gerichte vragen aan de zorgvrager en kan hierdoor behoeften en mogelijkheden achterhalen.
- Ik heb kennis van gezond eet- en drinkgedrag.
- Ik registreer eet- en drinkgedrag op de juiste documenten.
Bronnen:
- leer-werk plek
- Theorie- en werkboek: Helpende Zorg en Welzijn, R.F.M Van Midde 2017. Thema 9: paragraaf 26
- Protocollen vilans m.b.t hulp bieden bij eten en drinken.
- https://www.vilans.nl/docs/vilans/informatiecentrum/Kennisbundel%20Eten%20en%20drinken.pdf https://www.zorgvoorbeter.nl/eten-en-drinken?nieuws=eten-en-drinken https://leerling2020.nl/feedbackwijzer/
Check: de gemaakte opdrachten uit je boek
Criteria:
- Ik achterhaal de wens en/of vraag van de zorgvrager m.b.t voeding.
- Ik bereid een maaltijd volgens de schijf van vijf en/of passend bij een ziektebeeld.
- Ik toon kennis van voeding en diƫten m.b.t diverse ziektebeelden.
- Ik beschrijf voedingsgewoonten uit verschillende culturen.
Bronnen:
- Theorie- en werkboek: Helpende Zorg en Welzijn, R.F.M Van Midde 2017. Thema 5: paragrafen 12, 13 en 14.
- https://www.voedingscentrum.nl/nl.aspxhttps://
- www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/vindplaats/eten%20en%20drinken/Toolkit%20Eten%20en%20drinken%20-%20Focuskaarten.pdf
- https://www.voedingscentrum.nl/professionals/gezond-op school/MBO/lesmaterialen/lesmateriaal.aspxhttps://
- www.rivm.nl/voedsel-en-voeding/gezonde-voeding
- https://leerling2020.nl/feedbackwijzer/
Check: Maak een keuze uit onderstaande opsomming:Opdrachten maken uit werkboek.Show-it! van een maaltijd die ik voor 1 van de zorgvragers in mijn leer-werkplek gemaakt hebt volgens zijn/haar wensen.
Doel 6: Ik heb basiskennis van relevantie wet- en regelgeving in zorg en welzijn.Criteria:
- Ik beschrijf relevante wetten en/of regelgeving in de sector zorg en welzijn.
- Ik verwoord het belang van protocollen.
- Ik selecteer een protocol en voer deze uit.
Bronnen:
- Theorie- en werkboek: Helpende Zorg en Welzijn, R.F.M Van Midde 2017. Thema 1: paragraaf 1 en 2
- https://www.zorghulpatlas.nl/zorgatlas/wet-en-regelgeving-zorg-en-welzijn/
- https://www.zorgwelzijn.nl/thema/wet-en-regelgeving/
- https://leerling2020.nl/feedbackwijzer/
Check:
- Opdrachten maken uit werkboek
- Werkstuk
Criteria:
- Je stimuleert de zorgvrager zoveel mogelijk A.D.L-handelingen zelf uit te voeren.
- Je voert diverse protocollen m.b.t A.D.L activiteiten uit: hulp bieden bij verplaatsen, mobiliteit, houdingen in bed, bed opmaken met en zonder zorgvrager, hulpmiddelen bij lopen en rolstoelen, steunkousen aantrekken.
Bronnen:
- Theorie- en werkboek: Helpende Zorg en Welzijn, R.F.M Van Midde 2017.
Thema 8: paragraaf 22 en 23
Thema 9: paragraaf 24 en 25
- https://www.vilanskickprotocollen.nl
- www.nuzorgoefenen.nl
- https://leerling2020.nl/feedbackwijzer/
Check: Ik maak de opdrachten uit het werkboek en laat minimaal 2 activiteiten zien (Show-it!)