Opdrachten veiligheid 2

opdrachten 2

Doel 1: Ik weet uit wat onderhoud- en herstelwerkzaamheden zijn en wat het belang hiervan is.

Criteria:

  • Ik leg uit wat er met het onderhouden van apparaten wordt bedoeld en noem hierbij drie voorbeelden.
  • Ik leg uit waarom het belangrijk is om apparaten te onderhouden.
  • Ik herken een onderhoudsschema.
  • Ik leg uit wat er met herstelwerkzaamheden wordt bedoeld en noem drie voorbeelden.

Bronnen: leer-werk plek

Check: Presentatie/vertellen/show-it


Doel 2:
 Ik voer onderhoudswerkzaamheden uit. 
 

Criteria:

  • Ik pas de veiligheidsvoorschriften en de procedures van de organisatie toe.
  • Ik maak gebruik van de juiste materialen en middelen.
  • Ik ga zorgvuldig met de materialen en middelen om.
  • Ik voer de onderhoudswerkzaamheden op de juiste wijze uit.
  • Ik voer schoonmaakwerkzaamheden op de juiste wijze uit.
  • Ik controleer of het materiaal/apparaat wat is onderhouden het naar behoren doet.
  • Ik rapporteer op duidelijke manier aan de leidinggevende.

Bronnen: leer-werk plek: voorbeelden:

  • Ontkalken van een waterkoker
  • Ontkalken van een koffie en/of thee apparaat.
  • Ontkalken van een vaatwasser
  • Pluizenfilter van de wasmachine schoonmaken
  • Het onderhouden van een oven, magnetron en/of grill
  • Onderhouden van een stofzuiger
  • Onderhouden van een koelkast of diepvriezer
  • Onderhouden van deurklinken en sloten

Check: 

  • Ik demonstreer drie onderhoudswerkzaamheden aan de docent. 
  • Ik demonstreer drie onderhoudswerkzaamheden in een filmpje en laat deze aan mijn docent zien
  • Ik maak een fotocollage van drie onderhoudswerkzaamheden en licht deze toe bij mijn docent.


Doel 3: Ik voer herstelwerkzaamheden uit.

Criteria:

  • Ik pas de veiligheidsvoorschriften en de procedures van de organisatie toe.
  • Ik maak gebruik van de juiste materialen en middelen.
  • Ik ga zorgvuldig met de materialen en middelen om.
  • Ik voer de herstelwerkzaamheden op de juiste wijze uit.
  • Ik voer schoonmaakwerkzaamheden op de juiste wijze uit.
  • Ik controleer of het materiaal/apparaat wat is hersteld het naar behoren doet.
  • Ik rapporteer op duidelijke manier aan de leidinggevende.

Bronnen: leer-werkplek. voorbeelden:

  • Gootsteen ontstoppen.
  • Stoppenkast herstellen.
  • Kopieerapparaat dat vastgelopen is.
  • Herstellen van een deurklink.

Check:

  • Ik demonstreer drie herstelwerkzaamheden.
  • Ik demonstreer drie werkzaamheden in een filmpje en laat deze aan mijn docent zien.
  • Ik maak een foto collega van de herstelwerkzaamheden en licht deze toe aan mijn docent.


Doel 4: Ik assisteer bij voorraadbeheer volgens het protocol van mijn  leer-werkplek.

Criteria:

  • Ik assisteer bij voorraadbeheer volgens het protocol van mijn leer-werkplek.
  • Ik vul de voorraad op de juiste wijze aan.
  • Ik sla de goederen/producten op de juiste wijze op.
  • Ik registreer of rapporteer de voorraadgegevens volgens de procedure van mijn leer-werkplek.
Bronnen: leer-werkplek

Check: show-it

Doel 5: Ik controleer de voorraad systematisch en volgens de richtlijnen op aantal of houdbaarheid.

Criteria:

  • Ik controleer kantoorartikelen.
  • Ik controleer voedingsmiddelen op aantal en houdbaarheid.
  • Ik past FIFO toe.
  • Ik pas de HACCP regels/richtlijnen toe.
  • Ik zorg voor de naleving van de kledingvoorschriften.
  • Ik was jouw handen volgens de richtlijnen.
  • Ik voorkom een eventuele kruisbesmetting.
  • Ik vraag mijn begeleider naar de gewenste voorraad.
  • Ik tel de voorraad .
  • Ik controleer de voorraad op eventuele beschadigingen, datum en houdbaarheid.
  • Ik bespreek wat ik moet doen als er voorraad tekort is. 
  • Ik bestel voorraad indien nodig. 

Bronnen: 

  • theorie boeken op school
  • internet
  • leer-werkbegeleider / leer-werkplek

Check: show-it

Doel 6: Ik vul de voorraad op de juiste wijze aan en ik sla de goederen/producten op de juiste wijze op.

Criteria:

Bij kantoorartikelen en voeding:

  • Ik controleer de goederen op juistheid, hoeveelheid, kwaliteit en schade .
  • Ik meld de afwijkende of beschadigde goederen en/of producten aan mijn leidinggevende. 
  • Ik leg de afwijkende of beschadigde goederen en/of producten apart, voert ze af of ik geef ze retour.
  • Ik voer de goederen volgens instructie in het voorraadsysteem.

Bij voedingsmiddelen extra:

  • Ik pas de HACCP regels/richtlijnen toe.
  • Ik pas de methode FIFO en LIFO toe.
  • Ik zorg voor de naleving van de kledingvoorschriften.
  • Ik was mijn handen volgens de richtlijnen.
  • Ik voorkom een eventuele kruisbesmetting.
Bronnen: 

  • theorieboeken op school
  • internet
  • leer-werkbegeleider/leer-werkplek

Check:  show-it


cihlen@mborijnland.nl
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin