Opdrachten veiligheid 1

Doel 1: Ik leg uit wat een beroepsziekte is.
Criteria:
- Ik leg uit wat een beroepsziekte is.
- Ik beschrijf het verschil tussen klassieke beroepsziekten en werk gebonden aandoeningen:
- Ik noem vijf voorbeelden zodat de verschillen duidelijk zijn.
Bronnen:
- Nederlands centrum voor beroepsziekten. https://www.beroepsziekten.nl/
- Arbo portaal https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/arbeidsomstandigheden-veiligheid-werkplek
Check: zie doel 4.
Doel 2: Ik benoem welke beroepsziekten voorkomen als Servicemedewerker.
Criteria: Je benoemt welke werk gebonden aandoeningen er zijn:
- Noem drie voor zakelijk commerciële beroepen
- Noem drie voor beroepen in zorg en welzijn
- Noem drie voor beroepen binnen sport en recreatie.
Bronnen: zie doel 1.
Check: zie doel 4
Doel 3: Ik leg uit hoe je preventief kan werken.
Criteria:
- Ik leg uit wat er met preventief werken wordt bedoeld.
- Ik noemt minimaal drie voorbeelden van preventief werken.
- Ik legt uit hoe je werk gebonden aandoening kunt voorkomen.
Bronnen:
- Zorg voor beter/thema's/Hygiëne/LCHV-richtlijn en HACCP-richtlijn
- Checklist - behorend bij de hygiëne richtlijn
- Hygiëne code
- Website/ Loket Gezond Werk
- https://www.veiligheid.nl/veilig-werken
- https://www.arbo-online.nl/?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.154782968.1563198583.1573639420-818975876.1573639420https://www.arbo-online.nl/?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.154782968.1563198583.1573639420-818975876.1573639420
Check: zie doel 4
Doel 4: Ik leg uit wat het belang is van ergonomisch werken.
Criteria:
- Ik vertel in eigen woorden wat met de term ergonomisch werken wordt bedoeld.
- Ik leg met behulp van minimaal drie voorbeelden uit dat ik het belang van ergonomisch werken begrijpt.
Onderwerpen:
- De juiste werkhoogte
- Verantwoord tillen/hoe je iets op
- Hulpmiddelen
- https://www.goedgebruik.nl/filmpjes.
Bronnen:
- Veilig werken/RIVM
- Veiligheid op het werk/Arbo portaal
- www.profi-leren.nl/files/zorghulp_dc_8_ergonomie.pdf.
- Vilans- gratis e-learning over fysieke belasting in de zorg/basis module.
- Vilans andere (vervolg) modules actieve- en passieve zit.
- https://beterzitten.nl/tips-voor-een-juiste-afstelling-van-de-bureaustoel/
Check: make-it of show-it: Doel 1 , 2, 3 en 4 samen in een demonstratie, folder of presentatie. Verwerk de criteria van doel 1, 2, 3 en 4.
Doel 5: Ik herken gevaarlijke en giftige stoffen en benoemt aan welke veiligheidsregels ik mij moet houden.
Criteria:
- Ik leg uit wat gevaarlijke en giftige stoffen zijn.
- Ik benoem welke regels gelden voor gevaarlijke stoffen
- Ik leg uit waar je gevaarlijke stoffen aan kunt herkennen.
- Ik legt uit wat een gif wijzer is.
- Ik benoem welke gevaarlijke- en giftige stoffen ik tegen kan komen in mijn leer-werkplek
- Ik noem minimaal drie voorbeelden van veilig werken met gevaarlijke- en giftige stoffen.
Bronnen:
- Gif wijzer.
- Arbo portaal
- Veiligheid.nl
- Opdrachtenboek/gevaarlijke stoffen/ wikiwijs/ Noorderpoort business en administratie
Check: Make-it: een poster of folder met minimaal de volgende onderwerpen:
- wat zijn gevaarlijke stoffen
- wat zijn giftige stoffen
- hoe herken je gevaarlijke stoffen
- welke regels zijn er voor het omgaan met gevaarlijke stoffen
- de poster of folder ziet er aantrekkelijk uit. Goede afwisseling tussen tekst en plaatjes.
Doel 6: Ik leg uit hoe je met werkdruk om kan gaan.
Criteria:
- Je omschrijft de betekenis van de term "werkdruk"
- Je legt het verschil uit tussen tijdsdruk en druk op je werk.
- Je legt uit waarom overzicht houden en plannen een belangrijk middel zijn om werkdruk te voorkomen.
- Je legt uit hoe jij met werkdruk omgaat
- Je vertelt hoe je grenzen kan stellen:
- Je benoemt de grenzen van het werk (wat mag/kan wel en wat niet).
- Je vertelt hoe je eigen grenzen kan stellen
- Je vertelt hoe je voor jezelf op kan komen.
Bronnen:
- Website/arboportaal.nl/onderwerp/werkdruk/wat-is-werkdruk
- https://youtube.be/9gUjeCZcQM8
- https://schooltv.nl/video/de-dokter-corrie-show-grenzen-aangeven/
Check:
Maak een verslag aan de hand van 1 van de stellingen die hier onder staan.
Stellingkeuze 1:
Ik vind het moeilijk mijn grenzen aan te geven.
Ik vind het makkelijk om mijn grenzen aan te geven.
Stellingkeuze 2:
Ik geef mijn grens altijd duidelijk aan
Ik geef mijn grens niet (duidelijk) aan
Stellingkeuze 3:
Ik ga bijna nooit over mijn grens want ik geef deze direct aan
Ik ga meestal over mijn grenswant ik geef deze te laat aan.
Beschrijf een situatie waarin deze naar voren komt, Beschrijf waarom je zo handelt
Beschrijf of dit goed voor je is of dat je hier nog aan wilt werken.
Doel 7: Ik legt uit wat pesten is en hoe je met pesten omgaat.
Criteria:
- Ik leg het verschil tussen plagen en pesten uit.
- Ik leg uit wat cyber/digitaal pesten is
- Ik leg uit wat voor invloed pesten op je leven kan hebben
- Ik leg uit dat pesten door iedereen anders ervaren wordt.
- Ik vertel hoe ik reageert als er gepest wordt.
Bronnen:
- Pesten op het werk, korte film: geen dienst
- Stop pesten nu
- Stichting omgaan met pesten
- Stop pesten op de werkvloer.
- Programma gepest van 9.00 -17.00 uur
- Kaartspel over pesten https://www.schoolenveiligheid.nl/po-vo/kennisbank/het-nietpesten-kaartspel/
- Pesten, intimidatie, discriminatie FNV
Check: Beschrijf een situatie van jezelf, je leer-werkplek, je werk of vorige school waarin je de criteria's beschrijft en hoe jij daar mee bent omgegaan.
Doel 8: Ik leg uit hoe ik met discriminatie omgaat
Criteria:
- Ik vertel wat het woord discriminatie oorspronkelijk betekende.
- Ik leg uit wat de begrippen racisme en discriminatie betekenen.
- Ik leg het verschil tussen vooroordelen en discriminatie uit.
- Ik vertel hoe ik met discriminatie omgaat.
Bronnen:
- https://www.uitdeklas.nl/wp-content/uploads/2015/09/5-DEF-Handleiding-Streepje-Voor.pdf
- Uitdeklas.nl - de web portal voor docenten uit het voortgezet onderwijs en mbo waarop spellen, films en andere interactieve werkvormen rondom vooroordelen, racisme en discriminatie beschikbaar worden gesteld.
Check: Uitleggen/vertellen.
